Ani v těhotenství se nenechte mučit pálením žáhy

14.03.2019 Martina Horová

Co vás opravdu může v průběhu těhotenství potrápit je zažívací systém. Čím je vaše bříško větší, tím častěji se může právě pálení žáhy objevovat. Nepříjemným pocitům za hrudní kostí lze částečně zabránit dodržováním jednoduchých pravidel při stravování, při akutních potížích pak existují ověřené způsoby, jak si ulevit.
Ani v těhotenství se nenechte mučit pálením žáhy

Často mě pálí žáha, je něco špatně?

O ranních nevolnostech provázející první měsíce těhotenství slyšel snad každý, ale o pálení žáhy přicházející zejména v poslední třetině těhotenství se už tolik nemluví. Přitom se s ním setká až 50 % těhotných žen. Za nepříjemné pálivé pocity, odborně nazývané jako pyróza, mohou těhotenské hormony (zejména progesteron), které snižují tlak dolního jícnového svěrače, navíc je žaludek těhotné ženy utlačován zvětšující se dělohou, a žaludeční obsah se tím pádem snáze vrací do trávicí trubice. Pálení nebo palčivá bolest vystřelující ze žaludku směrem vzhůru vás může trápit po každém jídle. Zhoršuje se, pokud si po jídle lehnete nebo se hodně předkláníte. Tento stav je ovšem zcela normální, neškodí vám ani miminku a dobrou zprávou je, že po těhotenství zmizí jak mávnutím proutku.

Důležitý je stravovací režim

Pálení žáhy můžete částečně předejít, musíte si ale více hlídat váš stravovací režim. Obecně se doporučuje jíst menší porce častěji během dne, např. 5-6krát za den. Zapomeňte na večerní přejídání, poslední jídlo před ulehnutím by mělo přijít ideálně 3 hodiny předem. Večer určitě volte lehké, dobře stravitelné potraviny. Na lehnutí si bezprostředně po jídle zapomeňte, obsah žaludku se ve vodorovné poloze snáze vrací zpátky. Proto je dobré ležet s hlavou lehce vyvýšenou oproti trupu. Omezte i předklánění nebo zvedání těžších břemen po jídle.

Paleni-zahy-mom4moms-02

Velmi záleží i na tom, co jíte. Zkuste tedy vypozorovat, co nepříjemné pálení vyvolává nejvíce. Velká porce chilli con carne určitě nebude nejlepší volba. Obecně jsou nejhorší dráždivá jídla, která jsou velmi tučná, kořeněná, výrazně slaná či sladká. Mezi nedoporučované potraviny patří uzeniny, pikantní sýry, moučníky s cukrem a tukem, čokoláda, ale i zelí nebo luštěniny ve větším množství. Maso a další potraviny je lepší vařit či dusit než smažit na oleji. Odepřete si i kofein a sladké sycené nápoje. Velkou paseku nadělá i sklenička vína a alkohol obecně. Nápojům obsahujícím kofein a alkoholu by se měly ženy v těhotenství vyhýbat úplně. Pokud jste fanynkou džusů a ovocných šťáv, po jídle volte raději čistou pramenitou vodu.  

Pomoc při pálení žáhy najdete v kuchyni

Ale co když prevence selhala a potřebujete si akutně ulevit? Možnosti existují, stačí jen vyzkoušet, co vám nejvíce vyhovuje.

Zakysaná smetana

Zakysaná smetana, pokud je pojídána po lžičkách pravidelně, může pomoci pálení žáhy utlumit dlouhodě. Někdo doporučuje i vypití sklenice mléka, které by mělo účinně neutralizovat kyselost v žaludku, a to jak po jídle nebo pokud vás pálení trápí hned ráno po probuzení.

Kypřící prášek či jedlá soda

Dobrou neutralizační pomůckou kyselého prostředí v žaludku je i kypřící prášek do pečiva nebo jedlá soda. Rozmíchejte jednu čajovou lžičku v malém množství vody a vypijte.

Šťáva ze syrových brambor

Tento recept na zažehnání pálení žáhy nejspíš nebude jeden z nejoblíbenějších, ačkoliv se hovoří o vynikajících účincích šťávy ze syrových brambor při dlouhodobějším užívání. Stačí nastrouhat jednu syrovou bramboru, a vzniklou kaši přecedit v utěrce. Šťáva by se měla pít 2krát až 3krát denně.

Bylinné čaje a odvary

Podpořit trávení lze také bylinkami, které mají obecně prospěšný vliv na trávicí ústrojí. Jedná se o fenykl, jehož odvar lze popíjet po doušcích po jídle, stejně tak heřmánek, anýz či kmín. Úlevu může překvapivě přinést i štiplavý zázvor.

Paleni-zahy-mom4moms-03

Přípravků z lékárny se bát nemusíte

Pokud ovšem pociťujete středně závažné nebo i těžší obtíže s pálením žáhy, je dobré sáhnout po tzv. antacidech z lékárny, která působí lokálně a většinou velmi rychle. Nebyly prokázány žádné nežádoucí účinky u těhotných žen, proto jsou považovány za bezpečné. Je lepší si od pálení žáhy ulevit a nečekat, než přejde samo, průnik žaludečního obsahu do trávicí trubice totiž může naleptávat jícen a při dlouhodobých obtížích přinést řadu komplikací, např. zhoršit astma.

Nelekejte se ovšem tohoto problému, pokud se nebudete přejídat, zařadíte pravidelný pohyb a o svém stravování budete více přemýšlet, dá se s ním úspěšně poprat.

Zdroje:

www.zdravi.euro.cz, www.patentnimedicina.cz

Doseděl, M., J. Malý, M. Procházka. 2011. “Možnosti samoléčení u vybraných chorob gastrointestinálního traktu u těhotných a kojících žen.[online] 

Kroupa, Radek. 2008. “Jak předejít pálení žáhy a jak ji léčit.[online] 

Tůmová, Daniela. Diety při pálení žáhy. Praha: Vydavatelství a nakladatelství Sdružení MAC, spol. s.r.o., 1999. ISBN 80-86015-46-7

Au, Franziska von. Domácí recepty proti nemocem. Praha: Euromedia Group, 2012. ISBN 978-80-249-1865-5

Stadelmann, Ingeborg. Zdravé těhotenství, přirozený porod. Praha: One Woman Press, 2009. ISBN 978-80-86356-50-1

Zdroje (foto): www.unsplash.com, www.freepik.cz

 

Máte zkušenosti s pálením žáhy v těhotenství? Co nejvíc pomohlo vám? Podělte se o své zkušenosti s ostatními maminkami.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook