Vytvořte dětem pozitivní vztah ke knížkám

29.05.2021 Tereza Šilhanová Komerční sdělení

Hraček a knížek, které podporují děti v jejich rozvoji, je na trhu obrovské množství. Přesto se maminka 2 dětí rozhodla vytvořit vlastní vzdělávací hračku, která představuje revoluční způsob, jak si hrát s dítětem a zároveň mu pomoci v jeho rozvoji. Jak boxík Kamarád s knížkou funguje, co všechno obsahuje a k čemu všemu vám bude prospěšný jsme probrali přímo s autorkou a zakladatelkou projektu Anetou Andrle.
Vytvořte dětem pozitivní vztah ke knížkám

Co vás přivedlo k tomu vytvořit si svoji vlastní hračku?

Když jsem byla na mateřské se svým prvním synem, přibližně od šestého měsíce začal být přes den aktivnější, míň spát, a já jsem přemýšlela, jak ho zabavit. Dodělávala jsem si v té době pedagogické minimum a i vzhledem k tomu, že vzdělání považuji za velmi důležité, chtěla jsem se mu věnovat smysluplně. Ale problém byl, že jsem nevěděla, jaké rozvojové aktivity jsou pro děti v jeho věku adekvátní. Nechtěla jsem si dlouho pročítat knížky a studovat, jakým způsobem syna rozvíjet v jeho poznávání. Hledala jsem tedy nějaký takový typ hraček, který by v tom pomohl. K mému překvapení jsem tehdy na českém trhu nic podobného nenašla. Začala jsem tedy zkoušet se synem různé hračky, knížky a metody, abych mu co nejlépe pomohla v jeho poznávání světa. Tím jsem si udělala takovou malou rešerši a nahromadila podněty pro vytvoření vlastního boxíku.

V čem je hlavní přínos Kamaráda s knížkou? Je přínosem spíš pro děti nebo pro rodiče?

Chtěla jsem vytvořit jedno celistvé řešení. Jednu krabičku plnou knížek a aktivit, které jsou na sebe navzájem napojené a mají více využití, jak dítě postupně roste. V tom vidím ten hlavní přínos. Tím že se jedná o více aktivit v jednom balení, tak rodiče nemusí hledat nové hračky ani vymýšlet nové aktivity pro své ratolesti. Rodiče se nebudou muset topit v záplavě hraček. 

Pro děti tu bude hračka, ke které si vytvoří pozitivní vztah, která pro ně bude mít speciální význam. A sice ten, že si s ní hrají jednou za čas po omezenou dobu a vždy s rodičem. 

Boxík se jim neokouká, pokaždé v něm mohou objevit něco nového, vyzkoušet novou hru. Je to dané i tím, že v boxíku jsou pytlíčky se 4 různými tématy. Jeden den vyzkouší jedno téma, další den další dvě a pořád jim ta hra bude připadat zajímavá. Boxík a jeho obsah je vytvořen tak, aby hravou formou rozvíjel schopnosti, které jsou klíčové pro budoucí vzdělávání dítěte, např. komunikace, soustředěnost, třídění informací. Zároveň ale poskytuje prostor pro budování vzájemného vztahu mezi rodičem a dítětem, což je pro správný psychický vývoj dítěte to nejdůležitější.

Imagem

Foto: archiv Kamaradsknizkou.cz

Co znamená Kamarád s knížkou?

Název vychází z anglické fráze „I am friends with books“, což v doslovném překladu znamená „Kamarádím se s knížkami.“ Tohle slovní spojení se mi moc líbilo, protože vytvořit v dětech pozitivní vztah ke knížkám bylo mým cílem. 

Původně byl pracovní název „Kamarádím s knížkou“. Pak mi ale došlo, že název „Kamarád s knížkou“ dokonale vystihuje roli naší veverky Sofi, o které je příběh jedné z knížek a která zároveň provází rodiče i dítě při jejich společné cestě za poznáním.

Proč jste zvolila zrovna holčičí hrdinku, když jste původně vymýšlela boxík pro syna?

Chtěla jsem vytvořit holčičí hrdinku, cítila jsem, že se s ní sama více ztotožním a tajně si představovala, že vytvořím určitou konkurenci početným klučičím hrdinům :-)

Váš syn Eda byl vaší inspirací a parťákem při vytváření boxíku. Co se vám na společném hraní nejvíce líbilo?

Když jsme se spolu poprvé učili nebo poznávali nová slovíčka, neměla jsem moc velká očekávání. Bylo to pro mě stejně nové jako pro něj. Ale byla jsem zvědavá, jak a co bude v daném věku chápat, jak ho to bude bavit. Nakonec jsem byla překvapená, jak dlouho si se mnou a knížkami vydržel hrát. Jeho soustředěnost na jednu společnou aktivitu byla často dvakrát i třikrát delší, než když si hrál s nějakou Montessori hračkou. 

Taky mě hodně překvapoval a motivoval jeho pokrok, jak byl schopný přiřazovat kartičky k věcem, učil se postupně nová slovíčka, barvy, tvary, čísla a písmenka. Ve dvou letech už uměl celou abecedu. Ne, že by uměl číst, to zatím ne, ale baví ho zvládat ty nové a nové výzvy, obzvlášť, když je to učení podáváno formou hry, za pomoci i písniček, a podobně.

Anketa

Čtete si doma s dětmi?
0 %
66.67 %
33.33 %

Kdy Vás napadlo aktivitu, kterou jste vlastně původně vymyslela pro svého syna, převést na podnikatelský záměr? Rozhodlo právě to, že jste u něj viděla, že celý koncept funguje?

Vždycky jsem český trh s hračkami vnímala jako nasycený. Ale když jsem jako čerstvá máma hledala produkt, který vyřeší můj problém, žádnou „kouzelnou krabičku“ jsem nenašla. Hned mě napadlo, že by to mohla být příležitost. Asi 2 roky ta myšlenka zrála. Získávala jsem se synem zkušenosti, přesvědčovala se, že to funguje a má smysl. Potom najednou během covidových prázdnin se to všechno seběhlo neuvěřitelně rychle. Vytvořila jsem koncept, našla jsem ilustrátorku, zorganizovala HitHit kampaň a poslala jsem první objednávku boxíků do tiskárny.

Mimochodem byly vašimi dalšími „testery“ třeba i děti kamarádek?

Zatím ne, dětem kamarádek bude 6 měsíců teprve letos, ale určitě si boxík plánují koupit :-)

Kamarád s knížkou

Foto: archiv Kamaradsknizkou.cz

Jedna věc je dobrý nápad a druhá věc je realizace. Co na ní bylo nejtěžší?

Nejtěžší byl a pořád je boj s momenty, kdy vás stíhají vlastní pochybnosti. Zda ten produkt dává smysl, zda se bude líbit, jestli neudělám někde po cestě zásadní chybu nebo jestli se bude produkt prodávat. Samozřejmě si musíte věřit, abyste ten nápad realizovala, ale tyhle temné momenty jsou bohužel nedílnou součástí.

Nastal během cesty ke spuštění vlastních stránek Kamarád s knížkou nějaký zásadní bod zlomu?

Poté, co jsme nevybrali cílovou částku na HitHit kampani, jsme se bavili s manželem, co dál. Už jsme měli koncept i ilustrace hotové, ale další zásadní investicí byla samotná výroba boxíků. Projekt mě hodně naplňoval, proto jsem si řekla, že ho chci dotáhnout do konce. Domluvili jsme se, že tedy do projektu investujeme část rodinného rozpočtu..

Spolupracovala jste při vytváření projektu s dalšími odborníky?

Sbírala jsem a stále sbírám zpětnou vazbu, kde to jde. Inspiraci jsem ve velké míře čerpala i z podobných produktů ze zahraničí. Velmi dobré podněty jsem dostala od paní ředitelky Mgr. Bukovské z MŠ Tyršovka, která mě i odkázala na relevantní odbornou literaturu.

Boxík je nyní pro děti ve věku 6–18 měsíců. Plánujete rozšíření pro navazující věkové kategorie?

Ano, rádi bychom a už pomalu pracujeme na konceptu pro starší děti. V něm bychom chtěli děti více seznámit s emocemi, barvami, čísly a tvary. Pro aktuální informace doporučuji sledovat nás na Facebooku a Instagramu nebo na našem webu Kamaradsknizkou.cz.

Zdroj: rozhovor se zakladatelkou projektu Anetou Andrle

Úvodní foto: archiv Kamaradsknizkou.cz

Jak buduje vztah ke knížkám ve svých dětech? Podělte se o své zkušenosti a tipy s ostatními.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook