Těhotenství, ochablé břišní svaly a diastáza

09.02.2021 Redakce Komerční sdělení

Těhotenství a porod je nejen velký zásah do hormonálního fungování těla, ale také do pohybového aparátu. Zejména dostává zabrat hluboký stabilizační systém páteře, tedy střed těla. S tím potom souvisí potíže s diastázou, bolestmi zad a další. Co tedy s tím?
Těhotenství, ochablé břišní svaly a diastáza

Právě střed těla je pro pohybové ústrojí zcela zásadní. Je tvořen 4 nejdůležitějšími svaly – bránice, příčný sval břišní, pánevní dno a hluboké zádové svaly podél celé páteře. Nebojte, to je z náročné anatomie všechno, co pro pochopení mechanismu pohybu a cvičení potřebujete vědět. A rovnou můžeme přejít k mnohem zajímavějším věcem, jako je třeba samotné fungování středu těla, jak správně cvičit nebo jak dlouho po porodu s cvičením začít.

Těhotenství ovlivňuje střed těla

Vývoj miminka v průběhu těhotenství má velký vliv na funkci středu těla. Tím, jak se miminko zvětšuje, se postupně pánev ženy překlápí směrem do anteverze, tedy více se prohýbá v oblasti bederní páteře. Tím dojde k narušení stability v oblasti beder, břicha a pánve. A pak je tu ještě jeden zásadní faktor. V průběhu celého těhotenství se vyplavují hormony, které mají za úkol rozvolnit vazivové struktury a zajistit tak co nejhladší průběh porodu. Když si všechno toto uvědomíme, je naprosto přirozené, že drtivá většina žen po porodu trpí diastázou, bolestmi zad, vypouklým břichem, inkontinencí a podobně. Všechny tyto potíže se ale dají krásně řešit cvičením.

Těhotenství ovlivňuje funkci středu těla.

Foto: Pixabay.com

Jak a kdy po porodu začít

Stanovení správného okamžiku, kdy začít pečovat o své tělo, aby se vrátilo zpět do funkční kondice, je velmi individuální. U přirozeného porodu záleží na tom, jak kvalitně se tělo bezprostředně po něm regeneruje. Jsou ženy, které jsou po 2 týdnech schopny dělat téměř cokoliv a jsou takové, které potřebují celé šestinedělí i podstatně déle.

Rozhodně zde platí, že není kam spěchat a raději si dát několik dní odpočinku navíc, než to na začátku “přepálit”. Jakmile však budete připravená, je třeba jemně a precizně aktivovat svaly středu těla. Rozhodně zapomeňte na sklapovačky, lehsedy, prkno, cviky na šikmé břišní svaly a podobné. Zpočátku je třeba naučit se správně dýchat pomocí bránice a při cvičení napřímit celou páteř a pánev. Neméně důležité je zvolit adekvátní zátěž. Jakmile toto zvládnete, ucítíte svaly, o kterých jste ani nevěděla, že je máte. Zkušenosti žen, které začaly cvičit v rámci 70denní výzvy MAMACORE, mluví za vše.

"Ještě 7 let po porodu mých dvojčat se mi čas od času stávalo, že se mě lidé ptali, zda nečekám další dítě. To žádnou ženu příliš nepotěší, pokud to není pravda. Až když jsem objevila cvičení MAMACORE jsem pochopila, že jsem volila naprosto nevhodné cviky! Jsem ze cvičení nadšená a konečně vidím už po pár týdnech výsledky! Je to úplně jiné cvičení, než jaké jsem znala. Doporučuji všem maminkám, co mají problém s vystouplým břichem po porodu, " s nadšením líčí maminka Monika. 

7denní výzva MAMACORE zdarma

Jak často cvičit?

Po porodu je třeba opět nastartovat celý střed těla, proto je nutné cvičit pravidelně, nejlépe každý den. Ale nebojte. Jedná se o čas 15 až 20 minut denně, které věnujete sama sobě. Pravidelnost je zde velmi důležitá, protože svaly středu těla potřebují impulsy k tomu, aby zase začaly fungovat. A pokud řešíte diastázu, bolesti zad, vypouklé břicho nebo inkontinenci, bez pravidelnosti to nepůjde.

Anketa

Trápí vás po porodu vypouklé bříško a povolené svaly?
100 %
0 %

Proč nezanedbat péči o své tělo

Důvody, proč nezanedbat po porodu péči o své tělo, si pro lepší představu můžeme rozdělit na funkční a estetické.

  • Funkční

Jelikož porod ovlivňuje svaly středu těla, vyplývá z toho mnoho funkčních poruch. Asi tím nejzásadnějším následkem je výhřez meziobratlové destičky. Kromě bolesti se mohou přidružit i další doprovodné komplikace. Dále je nepříjemná břišní kýla, kterou je třeba řešit operativně. Stejně jako výhřez destiček. A i když dojde v obou případech k řešení operací, stejně je potřeba cvičit, aby nedošlo k recidivě. Jako poslední je nutno zmínit bolesti zad, kloubů a krční páteře. Tím, že střed těla funkčně propojuje horní a dolní polovinu těla, má důležitý vliv na správné fungování a pohyb kloubů a obratlů.

  • Estetické

Estetické následky zanedbání péče o tělo a postavu jsou mnohdy z pohledu žen ještě tíživější. Co je okamžitě vidět je například vypouklé břicho. S tímto problémem se po porodu potýká spousta žen. Často se stává, že je žena hubená, ale přesto má břicho jako v šestém měsíci, třeba i dva roky po porodu. Vypouklé břicho je důsledkem ochablého příčného břišního svalu, který neudrží tlak orgánů a břicho se vyvalí. A víte, jak se to mnoho žen snaží řešit? Sklapovačkami, leh sedy, prknem. Tyto cviky ale nejen že nepomohou, ale naopak problém ještě znásobí. Dále je nutno zmínit diastázu, která také velmi trápí spoustu žen po porodu. Je to rozestup přímých břišních svalů, který je nepříjemný především esteticky. Právě kvůli diastáze hrozí vznik břišní kýly. Do výčtu estetických dopadů nedostatečné péče o sebe samu patří i sesednutá páteř a nahrbené celé tělo. Jakmile střed těla nefunguje, páteř nemá oporu a celá se hroutí.

Ať už se jedná o funkční nebo estetické důsledky, určitě se shodneme, že je lepší se jich vyvarovat a péči o své tělo v žádném případě nezanedbat.

Imagem

Foto: Pexels.com

Jak si udělat čas na cvičení

Starat se o děti a vše kolem domácnosti je časově velmi náročné, o tom není pochyb. Věnovat čas i péči o sebe a své zdraví je pro zvládnutí každodenních mateřských radostí a starostí také nutnost. Naprosto klíčové jsou tedy dvě věci. Motivace a dokonalý time management.

Motivace

Ženy, které mají ke cvičení vztah a je součástí jejich života, se o motivaci nemusí tolik snažit. Pro ty ostatní je zde buď estetická motivace nebo funkční motivace. Vyhnout se negativním důsledků nedostatečné péče o tělo by mohlo být dostatečnou motivací. Pokud někoho něco hodně bolí nebo má velké trápení z toho, jak vypadá například jeho břicho, tak je to jasná hnací síla k cíli.

Jakmile je motivace nalezena a přesně definována, je třeba každý den dodržet disciplínu a zasadit cvičení do svého harmonogramu.

Time management

Sepište si všechny pravidelné činnosti, které během dne děláte a jak dlouho vám trvají. Poté se zamyslete, které činnosti můžete časově zefektivnit nebo se kterými se můžete dokonce rovnou rozloučit.

Na místo ušetřeného času si naplánujte cvičení, které vám zabere 20 – 30 minut denně a můžete ho provádět doma. Už vás napadá, kde máte během dne prostor na aktivitu, při níž se věnujete sama sobě?

Vlastní zkušenost je vždy nejcennější. Zapojte se do 7denní výzvy zdarma, kde se naučíte nejen správně cvičit a dýchat, ale také fyzicky pocítíte souvislosti, díky kterým se budete hravě posouvat dál.

Zapojit se do 7denní výzvy

Zdroj: Mamacore.cz

Úvodní foto: Pexels.com

Máte po porodu potíže s vypouklým břichem? Cvičila jste klasické cviky nebo speciální? Diskutujte o svých zkušenostech i pocitech s ostatními maminkami.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook