Jídelníček v těhotenství


Těhotenství je velmi specifickým obdobím i z pohledu výživy. Není to úplně o tom, že teď budete jíst dvakrát tolik, protože jíte za dva. Ale nároky na nutriční hodnoty jídel a obsah vitamínů a stopových prvků jsou vysoké. Jaké potraviny do jídelníčku zařadit a jakým se naopak vyhnout?
Jídelníček v těhotenství

Vyvážená strava v těhotenství je velmi důležitá. Ovlivňuje jak zdraví maminky a průběh těhotenství, tak samozřejmě i vývoj miminka. Tělo maminky si zvyká na nový stav a je v neustálém chodu. Nesprávné stravování během těhotenství může mít nevratné následky. Rozhodně ale není cílem děsit se každého polknutého sousta a trávit hodiny podrobným studováním etiket potravin. Prostě v klidu a s rozumem.

Vitamíny a stopové prvky v těhotenství

Kyselina listová

Není potřeba zvyšovat příjem kalorií, zaměřte se však na příjem vitamínů a minerálů. Jedním z nejdůležitějších vitamínů pro nastávající maminky je kyselina listová. Jedná se o rozpustný vitamín ze skupiny B, nese přímo označení vitamín B9. Konzumací tohoto vitamínu především v prvních týdnech těhotenství předcházíte výskytu vrozených vad nervového systému. Dále také napomáhá správnému růstu plodu.

Kyselina listová se přirozeně vyskytuje v následujících potravinách:

  • listová zelenina (ledový salát, hlávkový salát)
  • květák, brokolice, hrášek, špenát, kapusta, rajčata, okurka, červená řepa, zelí, dýně
  • klíčky, celozrnné výrobky, müsli, ořechy
  • mango, avokádo, pomeranče, banány, třešně, višně, jahody

Vařením se ale kyselina listová z potravin vytrácí. Konzumujte potraviny čerstvé, popřípadě zakupte kyselinu listovou jako vitamínový doplněk stravy.

Vápník

Zásobovat se vápníkem je důležité především jako podpora při stavbě kostí, páteře, vlasů, nehtů a kůže dítěte a pro posílení kostí maminky. Pokud těhotná žena nepřijímá dostatečné množství vápníku stravou, začne její organismus čerpat vápník pro miminko ze zásob v kostech. Vyvíjející se plod tedy vápník dostane, ale maminka se tak zbytečně přidělává potíže v podobě řídnutí kostí. Vápník zároveň pomáhá předcházet těhotenskému vysokému tlaku, podporuje správné fungování oběhové soustavy, nervů a svalů. Hlavním zdrojem vápníku jsou mléčné výrobky. Vápník ale obsahuje i brokolice, celer, listová zelenina, sójové produkty, sardinky, slunečnicová semínka, mák a mandle.

Mléčné výrobky jsou zdrojem vápníku.

Železo

Železo je během těhotenství klíčové pro správný vývoj a růst miminka. Hraje zásadní roli při zásobování plodu kyslíkem a také pomáhá předcházet předčasnému porodu. Mamince železo pomáhá při tvorbě energie, snižuje únavu, posiluje paměť, okysličuje tkáně a posiluje imunitní systém. Nedostatek železa může způsobit potrat nebo předčasný porod.

Železo je obsaženo v potravinách rostlinného i živočišného původu. Železo obsažené v mase je pro tělo lépe vstřebatelné. Právě správné vstřebávání železa ze stravy je kritickým momentem. Existují dokonce látky, které jeho vstřebávání přímo blokují. Naopak nezbytným pomocníkem je vitamín C. Ne nadarmo se do salátové zálivky přidává citronová šťáva a ze stejného důvodu je součástí müsli i sušené ovoce.

Železo obsahuje:

  • maso, zvláště červené, a ryby
  • fazole, hrách, čočka, cizrna, ovesné vločky
  • listová zelenina, červené zelí, červená řepa
  • černý rybíz, meruňky
  • ořechy

Jód

Jód je součástí hormonů štítné žlázy, které jsou nezbytné pro správný tělesný a duševní vývoj dítěte. Jeho nedostatek v těhotenství může za následek poruchy vedoucí ke sníženému intelektu. Hlavním zdrojem jódu jsou mořské řasy, které lze konzumovat i ve formě doplňků stravy.    

Hořčík

I hořčík neboli magnezium má v těhotenství důležitou roli. Jeho nedostatek způsobuje svalové křeče, což v těhotenství může vést k děložním kontrakcím a k předčasnému porodu.

Pitný režim

Dostatečný pitný režim je důležitý pro každého z nás, pro těhotné ženy ale dvojnásob. Tekutiny posilují krevní oběh, který vyživuje jak matku, tak plod. Zároveň pomáhají předcházet zácpě, únavě a bolestem hlavy, odplavují z těla nežádoucí látky, zlepšují činnost jater a ledvin. Nejzdravější volbou je voda (kvalitní kohoutková, pramenitá nebo kojenecká), dále také bylinné čaje vhodné pro těhotné, neslazené ovocné šťávy, 100% džusy (raději naředěné).

Pitný režim je v těhotenství i prevencí zácpy.

Čemu se v těhotenství raději vyhnout?

Hrozba jménem listérie

Listérie je bakterie, která způsobuje onemocnění jménem listerióza. U většiny lidí je průběh onemocnění bezpříznakový a zdravý organismus se s touto bakterií poměrně snadno vypořádá. Lehčí příznaky jsou podobné chřipce, ale v závažnějších případech může být zasažen nervový systém, což se projeví bolestmi hlavy, tuhnutím šíje a ztrátou rovnováhy. V těhotenství je ale listerióza velmi nebezpečná, jelikož se přes placentu může infikovat i plod. Nakažení touto bakterií může způsobit samovolný potrat, předčasný porod, úmrtí novorozence nebo narození nemocného novorozence. Pokud se infekce u těhotné ženy potvrdí, jsou jí podávána antibiotika, což je zároveň i prevencí přenosu infekce na plod. Potraviny, které mohou obsahovat tuto bakterii, je proto lepší z jídelníčku po dobu těhotenství vyřadit.

Nevhodné potraviny:

  • syrové nebo nedostatečně tepelně zpracované maso, ryby a mořské plody (tatarák, sushi apod.)
  • nepasterizované mléko, nepasterizované mléčné výrobky
  • plísňové sýry (hermelíny, niva atd.)

Anketa

Měla jste během těhotenství nějaké opravdu neobvyklé chutě?
25 %
75 %

Rtuť

Především mořské ryby jsou zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou velmi důležité pro rozvoj mozku, nervové soustavy a zraku plodu. Některé ale obsahují velké množství rtuti, která může u miminka způsobit poškození nervového systému. Z jídelníčku vyřaďte žraloka, makrelu a mečouna, které obsahují zvýšené množství rtuti. Naopak tuňák, losos, treska nebo sumec pro vás budou prospěšné.

Alkohol

Především v prvních týdnech těhotenství je alkohol pro plod toxický. Alkohol se dostává z matčina těla přes placentu do krevního oběhu dítěte. Způsobuje nevratné poškození plodu jako retardace růstu, vznik duševních poruch, ztráta mozkových buněk, poškození orgánů. Vyhněte se tedy nadměrné konzumaci alkoholu během celého těhotenství.

Nápoje s obsahem kofeinu (káva, colové limonády, čaj)

Zde platí především heslo „všeho s mírou“. Nadměrná a dlouhodobá konzumace kávy (a dalších nápojů s obsahem kofeinu) může vést ke vzniku vývojových poruch u dítěte, k potratu nebo k nízké porodní váze dítěte. Kofein způsobuje úbytek vápníku, snižuje absorpci železa, snižuje průtok krve placentou a tím pádem zabraňuje přívodu živin a kyslíku k dítěti. Nutno říct, že se tato rizika pojí s nepřiměřenou konzumací kofeinu. Jedním šálkem kávy s kamarádkou v příjemné kavárně rozhodně nic nezkazíte.

Zdroj: www.prozdravi.czwww.celostnimedicina.czwww.margit.czwww.vitalia.czwww.novinky.cz

Foto: Pixabay.com

 

Imagem

Hlídala jste si v těhotenství co jíte? Dikutujte s ostatními maminkami.

Jedná se o revizi článku ze dne 02.05.2017 od autorky Redakce.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook