Jemná motorika dětí ohrožena!

04.12.2019 Jana Novotná

Současná generace dětí skvěle ovládá digitální technologie, ale neumí správně držet ani tužku. Na vině je potlačený vývoj jemné motoriky. Co s tím? Jak zručnost podpořit tak, aby to děti bavilo a vám to nepřidělalo příliš práce? Slyšeli jste už o projektu Pískohraní a kreativním tvoření z barevného písku?
Jemná motorika dětí ohrožena!

Je všeobecně známo, že používání digitálních technologií dětmi má mnohá pro a proti. Dosud neexistují žádné dlouhodobé studie, které by dokázaly říci, zda je užívání dobré či špatné. Otázkou je, zda výhody dokáží vyvážit negativní vliv na vývoj dětí. Co vidíme již nyní, je pasivní trávení volného času, málo pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu. Malé děti jsou až příliš zaujaté moderními technologiemi a aktivit, které jim pomáhají v rozvoji, ubývá. Problém spočívá v tom, že mozek batolat není dostatečně vyvinut na to, aby dokázal aplikovat to, co se učí z dvourozměrných obrazovek do trojrozměrného života. Pokud například děti sledují rodiče stavět kostky na telefonu, nepomůže jim to se stavěním kostek v reálném životě. Lidská interakce je nenahraditelná a s jistou nadsázkou lze říci, že některé děti ovládají své chytré telefony lépe než své vlastní tělo.

Proč je pohyb důležitý

Pohyb je pro děti základní potřebou. Děti se pohybem dorozumívají, rozvíjí, objevují svět a získávají nové zkušenosti. Správný vývoj hrubé a jemné motoriky totiž ovlivňuje jejich životy – zručnost, výběr koníčků, začlenění do kolektivu ve škole nebo v práci, sociální postavení.

Vývoj jemné motoriky (mimiky, pohyb prstů a mluvidel) znamená především koordinaci jemných pohybů a vědomou manipulaci s předměty. U dětí probíhá vývoj samovolně, od manipulace celou rukou až po první stádium rozvoje, tzv. klešťový úchop, kdy je dítě schopné vzít věc mezi palec a ukazováček. Typické je sbírání drobečků. Dítě se učí používat předměty koordinací oko-ruka, vědomě manipuluje s různými nástroji. Při nedostatečném rozvoji, tedy nedostatku příležitostí učit se, mohou mít děti problém při běžných denních úkonech jako je zavazování tkaniček, oblékání se nebo při psaní, malování a některých ručních pracích.

Imagem

Jak mobilní telefony ovlivňují jemnou motoriku

Mobilní telefony patří k dnešní době. Pokud jejich užívání má jasná pravidla, a hlavně omezený čas, mohou mít pozitivní vliv na jemnou motoriku. Existuje řada aplikací, které se zaměřují právě na nácvik grafomotorických dovedností. Pokud s dítětem pracuje i dospělý člověk a komunikuje s ním, je to v pořádku. Bohužel, ne vždy tomu tak je.

Proč telefony škodí?

  • Hladké displeje telefonů a poměrně snadné ovládání neposkytuje dostatek podnětů pro rozvoj jemné motoriky.
  • Nedochází k nácviku uchopování předmětů, tak potřebnému pro následné zvládnutí psaní.
  • Prostorové myšlení a kreativita nemá dostatek podnětů.
  • Telefony neumožňují celostní poznání. Děti získávají mnoho informací hmatem. Aby děti správně poznaly svět a naučily se s věcmi správně zacházet, musí mít možnost je tzv. osahat, což jim mobilní telefon neumožní.
  • Děti se hůře soustředí. Starší děti jsou zahlceni možnostmi chytrých telefonů, jejich pozornost je pouze útržkovitá a velice nestabilní.
  • Děti ztrácí zájem o ostatní podněty.

K problému škodlivosti používání mobilních telefonů dětmi se vyjádřila paní Mgr. Karolína Presová, zakladatelka zajímavého projektu Replug.me, který pomáhá dospělým i dětem najít rovnováhu v dnešní digitální době.

Jak může projekt replug.me pomoci rodičům?

Rodičům pomáháme ve dvou rovinách, ta první se týká jejich dětí. Rodiče díky nám pochopí, co jejich děti na online prostoru tak láká, jaké jsou závislostní prvky technologií a jak rozpoznat, kdy už je dítě se sítěmi nebo hrami na hraně problému a digitální prostor ho může negativně ovlivnit. Jelikož pracujeme s dětmi ve třídách, ptáme se jich přímo, co na ně platí, jak by rodiče k digitální výchově měli přistupovat a tyto tipy od samotných dětí pak rodičům tlumočíme, předáváme a pomáháme jim nastavit digitální pravidla v rodině. To je zatím jedno z nejfunkčnějších řešení, to, které si navrhly samy děti. Druhá rovina je osobní. Pomáháme samotným rodičům najít způsob, jak si od přehlcení emaily, sítěmi v digitálním prostoru odpočinout, odpojit se a pochopit neuropsychologické aspekty digitálních technologií v jejich každodenním životě. Na dospělé totiž technologie působí stejně jako na děti, a proto za námi rodiče chodí často i s tím, že chtějí najít sami balanc mezi offline a online životem.

Vnímáte používání mobilních telefonů u dětí v Čechách za problematické?

Oproti Asii, kde jsem projekt Replug me založila, ve společnosti problém se závislostí nemáme v takové míře. U nás bychom našli jen setinu procenta lidí, které bychom klasifikovali jako závislé na technologiích nebo hrách. Ovšem interakce s technologiemi, sítěmi, mobily několik hodin denně není ideální z několika důvodů. Několikahodinové skrolování, interakce v emailech, chatech má na naši psychiku velmi významný vliv. Ať už je to u mladých lidí a dětí nárůst sociální izolace nebo problémy se sebevnímáním a sebehodnotou, kterou dost často ve třídách pozorujeme. Velkou kapitolou, kterou s lidmi na workshopech řešíme je soustředění, kreativita a efektivita, která hlavně v pracovním prostředí začíná i díky technologiím oslabovat.

Poradíte, jak dětem vysvětlit, že pro ně může být digitální technologie i škodlivá?

Děti vnímají digitální technologie jako něco přirozeného a mnohdy nevidí negativa. Například dnes jsme se bavili se třídou středoškoláků o sbírání osobních dat sociálními sítěmi a nepřišlo jim vůbec zvláštní, že o nich někdo citlivé údaje sbírá a následně je používá pro reklamu nebo předává dál. Nikdo jim to nikdy nevysvětlil, a proto jim ani často nedojde, že na sociálních sítích může být nějaký háček. Co si ale spousta dětí uvědomuje je to, že jim častý pobyt online nedělá dobře mentálně, necítí se spokojené, pokud skrolují denně 4 hodiny denně na sítích, a někteří při hrách často pociťují pocity agrese či frustrace. Potřebují vysvětlit, co se jim děje s hormony, které digitální svět prokazatelně ovlivňuje, jak sociální sítě ovlivňují jejich sebevědomí nebo jak hraní her působí na pocity frustrace. Pokud jim toto člověk vysvětlí a dokáže poradit, jak těmto pocitům předcházet, děti podle našich zkušeností tyto rady následují. Když to s dětmi otevřeme, dokáží vidět kromě pozitivních stránek i ty negativní, a hlavně jsou motivované s tím něco dělat.

Lze se dozvědět více i online formou?

Prozatím nemáme portál, kde bychom tvořili obsah, soustředíme se na face2face formu na seminářích pro rodiče, kde téma rozebíráme do hloubky a komplexně. Rodiče se ovšem mohou přihlásit k našemu rodičovskému newsletteru na našem webu, kde se dozví hodně o tématu dětí online. Nicméně budeme rádi, pokud maminky i tatínky uvidíme na našich seminářích pro rodiče :)

Zapojte děti do každodenních činností

Jemnou motoriku lze podpořit mnoha aktivitami. Nejvhodnější je děti zapojovat do běžných činností v domácnosti jako je vaření, věšení a skládání prádla, zamykání, šroubování např. uzávěry lahví, nebo je pod dozorem nechat pracovat s nářadím. Dítě cítí důležitost a zároveň se rozvíjí.

Rozhýbejte prsty s hračkami

Aktivity je důležité provádět formou hry, vše s ohledem na věk a schopnosti dítěte. Navlékat korálky nebo těstoviny, modelovat s plastelínou, obtiskovat a obkreslovat různé tvary, zkoušet zapínat knoflíky, zipy, oblékat panenky nebo si hrát na písku. U starších dětí je vhodné pořídit různé stavebnice, skládat kostky, puzzle a postupně nabízet menší díly.

Anketa

Znáte kinetický písek?
100 %
0 %

Rozvoj jemné motoriky

Primárním cílem her je dostatečně uvolnit ruku, která používáním mobilních telefonů tak trpí. Jen uvolněná ruka dokáže z prstů udělat „špetku“, která je základem pro správné držení tužky a zvládnutí základních denních úkonů (oblékání, jezení příborem...). Skvělým způsobem rozhýbání prstů a podpory koordinace rukou a očí je tvoření z barevného písku. Představte si, že můžete nechat hrát si potomka s pískem, vytvářet různé ornamenty, vymýšlet, zda vytvoříte pruhovaného koně nebo duhovou lokomotivu. Nechat děti poznávat svět hmatem, podpořit motoriku i kreativitu. Vše jednoduše doma, zejména pokud za okny není ideální počasí na hraní si venku.

Imagem

Pískohraní: rozvíjet lze i kreativně  

Projekt Pískohraní nabízí dětem na výběr z mnoha unikátních motivů samolepicích šablon, od pohlednicového formátu A6 až po formát A2. Motivy zvířat, dopravních prostředků, mandal nebo různé tematické motivy na Vánoce, Velikonoce apod. K tvorbě je potřeba také barevný písek, vybírat lze z mnoho různých odstínů, dle nálady, interiéru nebo toho, komu obrázek vytváříte. Děti rády obdarovávají blízké svými výtvory.

Chcete-li mít například letos originální adventní kalendář, zkuste si jej vytvořit s dětmi z písku. Jediné, co potřebujete je šablona, barevný písek a vypichovátko, tedy nástroj, kterým se odlepuje krycí vrstva samolepky (lze zakoupit přímo na webových stránkách, větším dětem postačí i špendlík). Nepotřebujete žádná další lepidla ani barvy. Stačí se pouze držet postupu a pak už se jen těšit z děl vašich ratolestí. Po skončení aktivity stačí jen vysát a je uklizeno.

Vytvoření dokonalého mistrovského díla z písku vyžaduje skvělou koordinaci, rozvíjí plánování a rozhodování, kolik, které barvy použít, jaký vzor si vybrat. Děti se naučí rozlišovat, jaké kombinace se jim líbí a jaké nikoliv, učí se také barvy a tvary. Pískohraní přináší silný hmatový prožitek a pomáhá dětem učit se soustředit na jednu činnost.

Překvapte dítě kinetickým pískem

Nechcete tvořit obrázky, ale stavět hrady z písku? Objevte kouzlo neuvěřitelně návykového kinetického písku. Magický písek, který díky unikátní patentované technologii umí téct a zároveň držet svůj tvar jako mokrý písek, přestože ruce zůstanou zcela suché. Na dotyk je velice jemný a měkký a neustále vybízí k dalšímu dotýkání se a hraní. Děti mohou vyvářet bábovky, nechat si písek protékat mezi prsty, krájet jej, hníst, cokoliv je napadne, a to vše bez vytvoření nepořádku. Tím vším podpoří svou kreativitu, procvičí jemnou motoriku a prostorové vnímání. Prozradíme vám jedno tajemství: kinetický písek je skvělá antistresová věc i pro rodiče.

 

Zdroje:

DOLEŽALOVÁ, J., 2010. Rozvoj grafomotoriky v projektech. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-693-3.

SPITZER Manfred - Kybernemoc!: jak nám digitalizovaný život ničí zdraví. Přeložil Iva ZÜNDORF. Brno: Host - vydavatelství, 2016. ISBN 978-80-7491-792-9

www.grafomotorika.eu, www.piskohrani.cz 

Foto: Pixabay.com

Navlékáte s dětmi korálky, skládáte puzzle a stavebnice nebo třeba háčkujete? Jak podporujete jemnou motoriku svých dětí? Diskutujte s ostatními rodiči.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook