Rychlá pomoc při prvních příznacích nachlazení

28.09.2020 Redakce

S nadcházejícím podzimem se musíme jako každý rok připravit na větší nápor bacilů. Ve vysokém životním tempu a vysokých nárocích vůbec jsme trochu pozapomněli na to, jak důležité je zdraví. Naučili jsme se každé nachlazení přecházet, protože prostě není prostor nemoc jen tak vyležet. A možná jsme taky nabyli dojmu, že medicína je všemocná. Musíme se znovu naučit pečovat o své tělo a naslouchat jeho signálům. Být ohleduplní k sobě i k ostatním právě tím, že nebudeme jen tak prskat bacily kolem sebe. A nejde o koronavirus, ale o infekce a zdraví vůbec. Jak tedy zvládnout příznaky nachlazení hned v začátku?
Rychlá pomoc při prvních příznacích nachlazení

Když se nám nachladí děti, nejlepším receptem je udržet je při nějaké nenáročné činnosti (kreslení, koukání na pohádky) doma v teple. Určitě je dobré podávat v pravidelných dávkách čaj s medem a ideálně je nechat prospat většinu dne, když to jen trošku jde. Bohužel, maminky si nemohou jen tak říct „není mi dobře, dnes raději strávím celý den v posteli s knížkou“. Přesto je potřeba nějak se k tomu postavit. A proto tu máme několik tipů, jak se s nachlazením vypořádat a být brzy fit.

Anketa

Jak řešíte nachlazení?
33.33 %
0 %
66.67 %

Pitný režim

Máte ucpaný nos a začíná vás podezřele pobolívat v krku? Nejprve se pořádně napijte. Nejlépe neperlivé vody nebo ovocného džusu. Dejte pozor, aby nápoje nebyly příliš studené. Vhodná je pokojová teplota, džus je možné i lehce ohřát. Na nachlazení skvěle fungují citrusy, které přispívají k posílení imunity. Citron vymačkaný do šálku horké vody s trochou medu dokáže hotové zázraky. Skvělou volbou je i vitamínová bomba v podobě čerstvého ovocného freshe z pomerančů, grepů a zázvoru.

Při nachlazení je ideální střídat pití ovocných šťáv a bylinných čajů. Heřmánek snižuje teplotu a uklidňuje před spaním, květ černého bezu zmírňuje otoky sliznic a uvolňuje ucpaný nos, yzop lékařský zmírňuje kašel a horečku. Zázvor působí proti zánětům a je přírodním antibiotikem. Do čaje určitě přidejte trochu medu, má antibakteriální účinky.

Pitný režim je velmi důležitý.

Zpomalte a naordinujte si klid 

I přes všechny povinnosti a starosti zkuste omezit zátěžové aktivity jako je nošení nákupů, úklid celého domu, delší řízení, a dlouhodobý pobyt v chladném počasí nebo na přímém slunci. Vyhýbejte se hromadné dopravě. Při snížené imunitě se můžete od cestujících nakazit ještě něčím dalším. Pokud přece jen budete cestovat MHD, mějte po ruce antibakteriální gel a chraňte spolucestující použitím roušky. Ať už je to zrovna povinné nebo ne. 

Udržujte se v teple, hodně spěte a neponocujte. Pokuste se v prvních dnech co nejvíce úkolů přehodit na partnera nebo starší děti, abyste měla čas se dát trochu dohromady, a nachlazení jen nepřecházela. Nedoléčené nemoci se rády vracejí.

Vydatný odpočinek je při léčbě nachlazení velmi důležitý.

I jídlo pomáhá

Pomoci rychlejšímu uzdravení můžete i výběrem jídla. Na nachlazení a rýmu jsou výborné polévky. Horký a silný zeleninový nebo masový vývar vám prohřeje dutiny a dodá tělu tekutiny, které ztratilo vydatným pocením. Pomáhá i rozpouštět hleny, kterých se pak lépe tělo zbaví. Také myslete na čerstvé ovoce a zeleninu s vysokým obsahem potřebných vitamínů. Dávejte si však pozor, abyste si krk ještě více nepodráždila polykáním tvrdých soust. Najemno nastrouhaná mrkev, kostičky jablka či hrušky zbavené slupky nebo oloupaná kolečka okurky se dají sníst i při opravdu bolavém zánětu.

Prevence

Nejlepší a nejúčinnější zbraní proti nachlazení a chřipkám je prevence. V krizových obdobích (např. na začátku podzimu) jezte hodně ovoce a zeleniny, udržujte se v teple, dostatečně spěte a udržujte se v kondici občasným pohybem. Pokud o sobě víte, že jste častěji nemocná, poraďte se se svým lékařem nebo lékárníkem o vhodných doplňcích stravy na podporu imunity. Skvělé účinky mají přípravky s echinaceou nebo s hlívou ústřičnou. Rozhodně vždy dbejte na dodržování základních hygienických pravidel a chovejte se zodpovědně a hlavně rozumně. 

Zdroj: Celostnimedicina.czwww.idnes.czbylinky.zdrave.cz  

Foto: Pixabay.com 

 


Imagem

Máte nějaké své osvědčené tipy? Podělte se o své rady a zkušenosti s ostatními.

Jedná se o revizi článku ze dne 21.08.2017 od autorky Martina Š..

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook