Fakta a mýty o pitném režimu


Ze všech stran nás atakují informace o tom, jak důležitý je pitný režim. Všude najdeme spoustu rad, jak si správně určit množství tekutin, které bychom měli denně vypít. Na druhou stranu se setkáváme s názory, že pitný režim a nutnost jeho přísného dodržování je jeden velký výmysl. Jak se tedy máme zařídit, abychom tělu dodávali dostatek tekutin, a přitom se nenutili do pití zbytečně? A co děti?
Fakta a mýty o pitném režimu

Voda a lidský organismus

Pro začátek si shrneme základní informace. Voda je pro fungování lidského těla nepostradatelná. Pro řadu zásadních metabolických procesů je potřeba právě voda, která se dále podílí také na termoregulaci a přenosu živin. U dospělého člověka tvoří 55–60 % celkové hmotnosti těla. Dětský organismus obsahuje vody ještě víc, u kojenců je to dokonce 75–80 %, takže dehydratace je pro ně velmi závažným problémem. Neexistuje všeobecný vzorec pro výpočet optimálního množství denního příjmu tekutin. Toto množství je u dětí i dospělých závislé na věku a tělesné hmotnosti, na okolní teplotě, na fyzické aktivitě, na zdravotním stavu i na konkrétní stravě.

Nespoléhejte na pocit žízně. Je ukazatelem toho, že už máte vody skutečně málo. Předcházejte mu pravidelným pitím po celý den. Akutní nedostatek se pak projevuje bolestmi hlavy, závratěmi, nechutenstvím a otoky spodních končetin. Rozhodně je třeba se také vyvarovat nárazovému pití většího množství najednou.

 

Pitny-rezim-mom4moms-02

Příjem tekutin

Základem by měla být čistá neperlivá voda a bylinné čaje. Nesmí se také zapomínat na tekutiny přijímané v jídle. Naopak se nedoporučuje káva a černé čaje, protože tělo dehydratují a jejich pitím tělo zbavíte většího množství tekutin, než s těmito nápoji přijmete. K šálku kávy nebo černého čaje je tudíž vhodné vypít i sklenici neperlivé vody, aby se ztráta vyrovnala. Do tekutin se také nezahrnuje například mléko. Jedná se o potravinu. Výjimkou jsou samozřejmě kojenci a děti do tří let. Mezi nevhodné nápoje, které by určitě neměly tvořit významnou část příjmu tekutin, jsou sladké limonády i 100% ovocné šťávy. Důvodem je vysoký obsah cukrů, kterým organismus získá prázdnou energii. Navíc tím rozhodně neuděláte dobrou službu zubům. Dětským, ani dospělým.

Denní potřeba tekutin u donošených novorozenců, kojenců a starších dětí

Věk Množství vody (ml na 1 kilogram tělesné hmotnosti)
1. den života 50 - 70
2. den 70 - 90
3. den 80 - 100
4. den 100 - 120
5. - 9. den 100 - 130
10. den - 7. měsíc 150 - 160
8. - 12. měsíc 100 - 140
2. rok 80 - 120
3. - 5. rok 80 - 100
6. - 10. rok 60 - 80
11. - 14. rok 50 - 70

Jsou situace, kdy je potřeba zvýšit příjem tekutin

Zvýšený příjem vody se týká osob, jejichž organismus je kvůli nemoci, těhotenství nebo obezitě pod zátěží. Například těhotné ženy by měly k běžnému množství přidat 200 ml navíc, a kojící ženy dokonce 500 ml. Obézní lidé často argumentují proti většímu množství vody tím, že se jim dělají zmíněné otoky, a zavodněním těla by se jen zhoršily. Není to však pravda, otoky jsou důsledkem malého přísunu tekutin a při pravidelném pití naopak zmizí. Obezita částečně utlumuje mozkové centrum, které vysílá signály o dehydrataci. Proto se tito lidé musí někdy nutit do pití i přes to, že nemají pocit žízně. Stejný útlum nastává i s přibývajícím věkem. Většina seniorů o tom neví, nevědomky tak své tělo trápí žízní a zadělává si na zdravotní komplikace.

U dětí jsou z hlediska možné dehydratace kritické horečnaté stavy a průjmová onemocnění. K život ohrožujícímu stavu může pak dojít velice rychle a je potřeba situaci v žádném případě nepodcenit.

 

A jaké jsou nejčastější mýty?

„Čím více vody vypijeme, tím budeme zdravější." Neexistuje žádná dokázaná vazba mezi nadměrným pitím vody a zlepšením zdravotního stavu. Teorie o tom, že větší množství tekutin vyplaví z organismu více nečistot taky nefunguje. Pokud má člověk zdravé ledviny, nemusí jejich detoxikační funkci nijak pomáhat. Nepotřebná voda se vyloučí tak jako tak, ale více toxinů v ní nebude.

„Když budeme pít více vody, výrazně se nám zlepší pleť." Je pravda, že se nedostatek vody projevuje i na pokožce. Popraskané rty, suchá kůže, výraznější vrásky, akné. Zavodnění organismu sice může pomoci zmírnit akné nebo šupinkovatění kůže, ale žádné zázračné zlepšení nenastane. Raději sáhněte po specializovaných krémech a pleťových vodách.

„Když budu pít hodně vody, rychle zhubnu." Při snaze o hubnutí se sice doporučuje dbát na dostatečný příjem tekutin, ale především v souvislosti s větším výdejem při cvičení. Větší množství vody samo o sobě spalování tuků nepomůže. Také se nesnažte pitím zahánět pocity hladu. Hladovění jako způsob hubnutí není ani efektivní, ani zdravé.

Obecně, jako skoro u všeho platí, že nic se nemá přehánět a každý extrém spíš škodí. Tak si natočte jednu skleničku pramenité vody a na zdraví!

Zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz, www.khsstc.cz, www.pediatriepropraxi.cz

Foto: Pixabay.com 

 

 

Snažíte se dodržovat pitný režim? Svěřte se svým názorem ostatním maminkám.

Jedná se o revizi článku ze dne 19.09.2017 od autorky Martina Š..

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook