Vliv cukru na zdraví dětí

21.08.2019 Monika Burešová

O cukru a jeho škodlivosti na lidské zdraví se toho napsalo už spoustu. V posledních letech je často označován jako bílý jed. Jsou tyto obavy z cukru opodstatněné, nebo je to jen nafouklá bublina?
Vliv cukru na zdraví dětí

Sacharidy nejsou jenom cukry

Sacharidy patří spolu s bílkovinami a tuky mezi základní živiny. Dělí se na tři základní skupiny:

  • Monosacharidy – obsahují jednu cukernou jednotku, například fruktóza neboli ovocný cukr a glukóza neboli hroznový cukr
  • Oligosacharidy – obsahují 2-10 stejných nebo různých monosacharidů, například sacharóza (cukr řepný a třtinový), laktóza, rafinóza, aj.
  • Polysacharidy – obsahují více než 10 monosacharidů (škrob, celulóza, pektin, inulin, aj.)

Monosacharidy a oligosachatidy se obecně nazývají cukry a jejich množství v potravinách je uváděno na zákonem daných etiketách v tabulce nutričních hodnot (Sacharidy, z toho cukry).

Další skupinou jsou složené (komplexní) sacharidy, které obsahují i jiné sloučeniny, např, bílkoviny, tuky, aj.

Cukr v malém množství není špatný

Cukr sám o sobě špatný není. Glukóza, která vzniká štěpením složitějších sacharidů, včetně sacharózy, je pro naše tělo zdrojem energie i pohonnou hmotu pro náš mozek. Tak proč ta panika? V čem je tedy problém? Jednoznačně v množství. Naše děti konzumují mnohem více cukru (klasický bílý cukr), než je jejich tělo schopné spotřebovat. Je to rychlý zdroj energie a jeho nadbytek vede k ukládání v podobě tuků, což vede k nadváze. Jako doporučené denní množství cukru se u dětí uvádí 6-10 kostek. Pro příklad uvedeme, že 10 kostek cukru obsahuje jedna třetina litru kolové limonády.

Třetina litru kolové limonády obsahuje 10 kostek cukru

Pozor na skrytý cukr

Deset kostek cukru může leckomu připadat jako relativně velké množství. Cukr ale obsahují i potraviny, ve kterých byste ho možná nečekali. Kromě ovoce, džusů, klasických sladkostí, limonád a minerálek ho najdeme také v pečivu, cereáliích, mléčných výrobcích (hlavně v ochucených jogurtech a jogurtových nápojích) nebo třeba v kečupu a jiných omáčkách.

Závislost na cukru

Nadměrná konzumace cukru může vyústit až v závislost. Je prokázáno, že závislost na cukru má podobnost s určitými druhy drogových závislostí. Dokáže totiž vyvolat potěšení a nutí k vyhledávání dalšího cukru. Abstinenčními příznaky mohou být změny nálad, jako je podrážděnost nebo změna míry aktivity. To znamená, že vaše dítě může být více aktivní nebo naopak více letargické, než je obvyklé.

Zubní kaz

Příliš častá konzumace sladkostí a slazených limonád zvyšuje mimo jiné i pravděpodobnost vzniku zubního kazu a onemocnění dásní. Zubní kaz je samozřejmě ve vyšším stadiu bolestivý i neestetický. Ale zásadní je, že pokud se neléčí, představuje pro tělo otevřené zánětlivé ložisko a může pak vést k vážným onemocněním, např. k chorobám srdce, cév, cukrovce a plicním i revmatickým nemocem. Zubní kaz může tedy vaše děti stát víc než jen plombu nebo ztrátu zubů.

Imagem

 

Přihlašte se na online kurz "Nejčastější dětské nemoci a jak na ně"

Online se dozvíte všechny důležité informace, aby vás u vašich malých drobečků nic nepřekvapilo.

Z pohodlí domova za 249 Kč

Dozvědět se víc

 

 

 

Podvýživa versus nadváha

Podvýživu máme často spojenou s hladověním. Ale paradoxně mohou podvýživou trpět právě i děti s nadváhou. Zdravý jídelníček musí být  vyvážený. Kromě sacharidů by měl tedy obsahovat také určité množství tuků, proteinů, vlákniny, vitamínů a minerálů. Pokud jedna složka výrazně převažuje, může se jednat o podvýživu i v případě, že vaše dítě trpí nadváhou. Mluvíme potom o podvýživě buněčné, tělo má sice nepřiměřené tukové zásoby, ale na buněčné úrovní strádá, protože mu chybí potřebné látky.

Gumové medvídky děti milují

Hyperaktivita

Stále se polemizuje o tom, zda má zvýšená konzumace cukru vliv na fenomén s názvem hyperaktivita. Obrázek dítěte „nadopovaného“ cukrem, které má problém s hyperaktivitou, se zrodil někdy v 70. letech minulého století. Od té doby se stal všeobecně přijímaným faktem. Nicméně souvislost mezi zvýšeným příjmem cukru a hyperaktivitou nebyla nikdy vědecky prokázána. Ve sladkostech se však může nacházet například kofein nebo teobromin (látka obsažená v kakaovníku), u nichž byly stimulační účinky potvrzeny. Další kapitolou jsou potom různá barviva, která dělají sladkosti ještě lákavějšími, a jejichž vliv na hyperaktivitu prokázán byl.

Psychologické škody

Existuje také spojitost mezi nadměrným množstvím konzumovaného cukru a agresivitou. Konkrétní studie ukázala jasnou souvislost mezi denní konzumací cukrovinek u desetiletých dětí a násilím v pozdějším životě. Tento výzkum zkoumal vzorek jednotlivců ve věku 10 let a později v dospělosti. Byla hodnocena jejich každodenní spotřeba cukrovinek v dětském věku. Vědci zjistili, že téměř 70 % z těch, kteří spáchali násilné trestné činy, konzumovali v dětství sladkosti každý den. 42 % respondentů, kteří nespáchali žádné násilné trestné činy, sladkému v takovém množství neholdovali. Autoři studie spekulovali, že tento jev souvisí s výchovným postupem, kdy rodiče používají cukroví jako odměnu za splnění různých úkolů. Tím ale dětem brání v učení se oddálení potěšení. Jiný výzkum ukázal, že neschopnost oddálit uspokojení souvisí s delikvencí. I když se může zdát, že dávat dětem sladkosti jako odměnu je nejjednodušší způsob, jak je přimět k poslušnosti, je určitě lepší použít jiné výchovné metody.

Anketa

Dáváte dětem sladkosti jako odměnu?
30 %
50 %
20 %
celkem hlasovalo 20 lidí

Čím nahradit cukr?

Jako zdravé a přírodní náhražky cukru nám může posloužit třeba med, javorový a agávový sirup, stévie, kokosový cukr nebo melasa. Popřípadě je také možné použít čerstvé či sušené ovoce. Záleží na typu pokrmu, některá vyjmenovaná sladidla totiž nejsou vhodná pro tepelnou úpravu, ale také na chuti každého z nás, i dětí. 

Návyky se těžko mění

Jde především o návyky, které se v dětech zakódují během prvních pár let života. Pokud budou vyrůstat s vědomím, že každodenní popíjení limonády a pojídání sladkostí je v pořádku, budou se tohoto zlozvyku v budoucnu jen těžko zbavovat. Nastavení hranic je tedy na nás rodičích. Děti se učí nápodobou. Nemůžeme kázat vodu a pít víno, nejlepší cestou je tedy začít sami u sebe.  

Čím se tedy v této problematice řídit? Asi jako u spousty dalších věcí je nejlepší používat selský rozum a vyvarovat se jakémukoli extrému. Pokud se vaše děti stravují převážně zdravě a mají dostatek přirozeného pohybu, sem tam nějaký pamlsek určitě neuškodí. Vyváženost je tedy důležitá, a to nejen v jídle.

 

Imagem

 

Webinář "První pomoc u malých dětí"

Všechny maminky děsí, kdyby se jejich děti do podobné situace dostaly. Ale co když se to náhodou stane? Důležité je být připravena a vědět co dělat!

Z pohodlí domova za 399 Kč

 

Chci se přihlásit

 

 

Zdroje: www.verywellfamily.comnasregion.czwww.cukrovka.czweb.vscht.cz

Foto: Pxhere.com

Jaké jsou stravovací návyky ve vaší rodině? Snažíte se u dětí bílý cukr omezovat? Podělte se o své zkušenosti s ostatními maminkami.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook