26. týden těhotenství

30.08.2019 Monika Burešová

Vaše miminko teď prochází rychlým růstem. Snažte se zůstat aktivní, ale zároveň poslouchejte své tělo. To vám nejlépe napoví, kdy je čas pro pohyb, a kdy je lepší věnovat se odpočinku.
26. týden těhotenství

Psychická příprava

Když se řekne, že máme devět měsíců na to, abychom se připravili na dítě, neznamená to jen přípravu v oblasti praktických záležitostí. Musíme se připravit také psychicky. Dítě se stává středem naší pozornosti, i když jsme ještě neměli šanci jej vidět. Pokud zrovna nepočítáme fotku z ultrazvuku.

Jak se vyvíjí vaše miminko

Vaše dítě už je pěkný kousek, měří asi 33 centimetrů a váží kolem 750 gramů. Jeho škála pohybů se rozšiřuje – strká si palec nohy do pusy a saje ho. Taky se dokáže pohybovat v rytmu hudby, kterou posloucháte. Při zvukové stimulaci se mu lehce zvedá tep. Plíce pracují na svém zrání a zvětšování. Tvoří se v nich alveoly a rostou průdušky. Ty jsou prozatím nezralé a budou se dotvářet v následujících týdnech.  U chlapečků už produkují buňky ve varlatech testosteron.

Chůze je v těhotenství ideálním sportem.

Tělo se adaptuje na změny

Vaše tělo se mění a tato skutečnost může mít vliv na různé fyziologické nebo psychologické procesy. Pojďme se podívat na některé z nich.

  • Problémové spaní – čím více se blížíte termínu porodu, tím více se může horšit kvalita vašeho spánku. Omezte kofeinové nápoje, pijte dostatečné množství vody a zajděte si na procházku. To vás příjemně unaví a bude se vám lépe usínat. Můžete také zkusit před spaním vypít hrnek teplého mléka s medem.

 

  • Otoky – je poměrně běžné trpět kolem 26. týdne těhotenství na otoky. Dejte si ale pozor na velké nebo náhlé otoky. Mohly by být totiž známkou nebezpečného stavu jménem preeklampsie, což je onemocnění placenty.  V takovém případě raději navštivte svého gynekologa.

 

  • Bolesti hlavy – ty jsou často způsobeny nerovnováhou hormonů nebo stresem. Na vině může být ale také hlad či dehydratace. Doplňujte tedy pravidelně tekutiny a i na cestách mějte v kabelce něco malého na zub v případě náhlého a nečekaného hladu.

Anketa

Trápily jste se v těhotenství otázkami, zda vše zvládnete?
100 %
0 %
celkem hlasovali 3 lidé

  • Zapomínání – na vině mohou být opět hormony, ale také i skutečnost, že v hlavě nosíte spoustu informací ohledně nadcházejících změn ve vašem životě.

 

  • Poslíčci – pociťujete někdy tlak a ztvrdnutí břicha, jako byste ho měli v křeči? Tak to už děloha trénuje na porod. Ve 26. týdnu těhotenství tyto Braxton Hicksovi kontrakce postihují spíše ženy čekající dvojčata a vícerčata. Pokud jsou kontrakce bolestivé nebo nepřestávají, informujte svého lékaře.

 

  • Vyšší krevní tlak – mírné zvýšení krevního tlaku je v tomto období normální. V případě naměření vysokých hodnot vás bude váš lékař pravděpodobně podrobněji sledovat, jelikož se opět může jednat o příznak preeklampsie nebo syndromu HELLP, což je velmi vážná komplikace v těhotenství, kdy dochází k masivnímu rozpadu krevních buněk, poškození jater a aktivaci krevní srážlivosti na mnoha místech zároveň.

 

  • Zažívací potíže – miminko pomalu začíná tlačit na váš žaludek a střeva, což se může projevit nepříjemným pálením žáhy. Na zahnání tohoto problému si zkuste dát pár hltů mléka. Pokud vás pálí žáha hlavně v noci, je dobré si trochu vypodložit polštář, abyste měli hlavu výš než zbytek těla.  

Při cvičení v těhotenství poslouchejte své tělo.

Tělesná cvičení

V rámci zvyšování kondice a přípravy na nadcházející porod neopomíjejte různá tělesná cvičení. Kromě chůze můžete zkusit plavání, břišní tance nebo těhotenskou jógu. Pravidelné cvičení a fyzická aktivita pomáhají zvládat těžkou námahu spojenou s těhotenstvím. Navíc se díky cvičení dostanete po porodu rychleji do formy.

 

Zdroj: FENWICKOVÁ, E. Velká kniha o matce a dítěti. 14. vyd. Bratislava: PERFECT a.s., 2008. ISBN 978-80-8046-407-3.

Foto: Pxhere.com

Jakým tělesným cvičením jste v těhotenství dávaly přednost vy? Diskutujte s ostatními maminkami.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook