Správný odpočinek jako hnací motor


Najít v každodenním maratonu kolem dětí, domácnosti a práce chvilku klidu není zrovna snadné. Přesto je odpočinek a relaxace důležitým i nutným článkem naší existence. Umět se zastavit a zhluboka se nadechnout je jedním ze způsobů, jak načerpat novou sílu. Naučte se to a dopřejte si smysluplný čas jen pro sebe!
Správný odpočinek jako hnací motor

Rovnováha aktivity a odpočinku

Žijeme čím dál víc v poklusu, chvílemi možná dokonce spíš cváláme. Práce a povinností máme nad hlavu, každý den jsme „v jednom kole“. Naše tělo ale pro správné fungování potřebuje, aby vše bylo vyvážené, zejména výdej a příjem energie. Pokud tedy na jedné straně pracujeme ze všech sil, téměř do úmoru, měli bychom také stejně intenzivně odpočívat a relaxovat. Tělo nám dává o potřebě načerpání nové energie naprosto jasný a neklamný signál. Je to zcela prosté. Cítíme únavu! Je to stejné jako u dalších životních potřeb. Když má tělo nedostatek vody, cítíme žízeň. Hlad signalizuje nutnost najíst se. Bohužel jsme se ale naučili signál únavy všemožně zahánět. Klíží se nám oči, tak si jdeme uvařit další šálek kávy. Jenže nedostatečný odpočinek nás nakonec stejně dřív nebo později dostihne a důsledky mohou být velmi zásadní. A škody na našem zdraví i nevratné.

Odpočinek není projev slabosti

Snažíme se být dokonalí a vše zvládnout za každou cenu. Možná máme pocit, že na chvíli klidu vlastně ani nemáme nárok nebo že je to něco nepatřičného. Tento pocit zakořenil hlavně v nás, ženách. Často si ani nedokážeme říct o pomoc, protože sednout si jen tak do křesla s knížkou a nechat jiné starat se o děti nebo o domácnost vnímáme jako něco, co nám nepřísluší. Nechat neuklizeno a jít si lehnout zase jako selhání nebo projev slabosti. Je zbytečné pátrat po příčině. Jde o to, jak z toho ven.

 

Anketa

Nasloucháte svému tělu, když vám dává signál, že je potřeba chvíli odpočívat?
0 %
100 %
0 %

Je čas odpočinku

Prvním krokem k úspěchu je bezesporu snaha. Je potřeba myslet na to, že bez čerpání energie to nepůjde. Odpočinek, včetně spánku, je prostě elementární životní potřebou. Důležité je srovnat si priority, zvážit co nutné je a co není, co zkrátka a dobře může počkat. Stanovte si čas, který bude jen váš. Přestaňte chvíle relaxace odkládat na neurčito. Věcí, které dělat musíte, je nekonečná řada. Udělejte si prostor na věci, které budete dělat jen proto, že chcete. Jen sobě pro radost. Vlna pozitivní energie, která vás zaplaví, bude k nezaplacení.

Imagem

Aktivní a pasivní odpočinek

O odpočinku má každý jinou představu. Odpočívat nemusí nutně znamenat jen válet se na posteli a nedělat nic. Základním způsobem, jak si takzvaně dobít baterky, je samozřejmě kvalitní spánek. Jeho optimální délka je 7-8 hodin. Mějte na paměti také fakt, že spánek v čase před půlnoci je mnohem hodnotnější.

Nabírat síly můžete ale i aktivně. Procházka na čerstvém vzduchu vám přímo naleje krev do žil. Příliv kyslíku vás dokonale osvěží. Pohyb je také skvělou volbou. Ne nadarmo se říká, že ve zdravém těle, zdravý duch. Nebo se nechte pohltit zajímavou knihou a s nadšením klouzejte očima po řádcích, jejichž obsah vás nutí ke spokojenému úsměvu.

Meditace a mindfulness

Ozdravnou intenzivní relaxaci potřebuje i naše mysl. Relaxační technikou, která se nedá přirovnat k žádné jiné činnosti, je meditace. Jejím cílem je dosáhnout stavu vědomí odlišného od běžného stavu bdělosti. Může nám pomoci najít cestu k vlastnímu já, pochopit všechna zákoutí a složitosti naší osobnosti na všech úrovních. Při meditaci je mysl zcela bdělá, ale zároveň odpoutaná od vnějšího světa i událostí, které se dějí kolem. Je to stav čisté a uvolněné mysli obrácené přímo do nitra. Myšlenky postupně utichnou, přestanou odvádět vaši pozornost jiným směrem a v tomto nastalém tichu se meditace prohlubuje.

Mindfulness je psychologický proces všímavosti nebo úplné pozornosti. Nabízí možnost, jak zvládat stres a negativní emoce díky plnému prožívání přítomného okamžiku. Stresové situace si sami občas komplikujeme tím, že nereagujeme na konkrétní situaci, ale na své myšlenky a představy, které vnímáme mnohem hůř. Reagujeme tedy na stresovou situaci vytvořenou ve vlastní hlavě, přestože věci ve skutečnosti tak děsivé nejsou. Naučte se nevytvářet z dění kolem sebe obraz vlastních stresových představ. Prožívejte emoce v přítomném okamžiku, intenzivně vnímejte své myšlenky a docílíte snížení míry pociťovaného stresu. Je to pochopitelně běh na dlouhou trať. Ale i malé pokroky se projeví v nečekaných situacích, které nám život přichystá. Díky mindfulness je zvládnete lépe. Správně zvolené meditační pomůcky vaši snahu posunou ještě dál.   

Imagem

Nabídka meditačních polštářů

Jóga – propojení těla a mysli

Pokud hledáte něco, co propojí aktivní odpočinek formou pohybu s duševní relaxací, pak vsaďte na jógu. Už samo slovo jóga v překladu znamená právě spojení. Tělo a nitro jsou nerozlučnou dvojicí a józe jde o jejich propojení. Pomáhá rozvíjet flexibilitu našeho pohybového aparátu, sílu, disciplínu i soustředění. Přesně definované pozice stimulují energetická pole naší tělesné schránky, ale podporují správnou funkci fyziologických systémů, konkrétně imunitní, oběhovou, trávicí a imunitní soustavu. Z praktického hlediska je dobré vědět, že pro cvičení jógy vám stačí velmi málo. Vystačíte s malým kouskem prostoru, pohodlnou joga podložkou a chutí se hýbat.

Imagem

Nabídka podložek a dalších pomůcek

Zdroj: Flexitylife.czzdravi.euro.czwww.celostnimedicina.cz  

Foto: Pixabay.com

Imagem

Jaké jsou vaše osvědčené způsoby odpočinku a relaxace? Podělte se o své zkušenosti a tipy s ostatními.

Jsem tu poprvé,
CHCI SE REGISTROVAT

Registrovat přes Facebook
VYTVOŘIT ÚČET ZDARMA

CHCI SE PŘIHLÁSIT
do svého účtu

Přihlásit přes Facebook